Sådan forbereder danskerne sig til den store nytårsfest

Hvordan forbereder jyden sig sammenlignet med fynboen? Årets sidste dag skal fejres med et brag. Der skal derfor pyntes og dækkes op med stil, kreeres en ekstraordinær menu og købes champagneglas, kagestandere m.m., så nytårsgæsterne imponeres med en smuk og elegant nytårsfest. Det er specielt i Jylland og på Sjælland og Øerne, at der købes specifikt ind til den store nytårsfest, hvorimod fynboerne holder igen.

Nytårsforberedelserne starter allerede i november – men fynboerne holder igen

Det er de klassiske nytårsvarer som champagneglas, kagestandere, fiskefade og hummergafler, danskerne allerede i november måned begynder at efterspørge hos Danmarks største isenkræmmer, Imerco.

Vi kan se, at salget af de klassiske nytårsvarer allerede begynder at stige i november måned og når sit højdepunkt i december. Det er specielt champagneglas, som vi sælger rigtig mange af op til nytår. En del af forklaringen på det stigende salg i november er selvfølgelig, at de traditionelle nytårsvarer også står på manges ønskeseddel til jul. Men vi oplever alligevel, at mange af vores kunder køber specifikt ind til nytårsfesten, hvor den lige skal have en tand ekstra”, udtaler adm. direktør Frederik Brønnum.

Ser man på, hvor i landet Imerco sælger flest af de klassiske nytårsvarer som champagneglas, kagestandere, fiskefade og hummergafler, så er der en klar tendens – fynboerne køber ikke specielt ind til den store nytårsfest. I gennemsnit står fynboerne for blot 8% af Imercos salg af disse produkter i november og december. Måske er fynboerne blot mere nostalgiske og genbruger de gamle, fine glas og stel.

Kransekage og champagne

Champagneglas er et must have til nytårsfesten – bare ikke hvis du er fynbo

Hos Imerco har man et bredt sortiment af champagneglas, som sælges året rundt. Men allerede fra oktober, oplever Danmarks største isenkræmmer år efter år en markant stigning i salget af champagneglas. Salget når sit højdepunkt i december, hvor man i 2015 lå indeks 537 sammenlignet med resten af året. Det er i Jylland og på Sjælland og Øerne, at salget af champagneglas for alvor tager fart. Hele 92% af Imercos salg af champagneglas foregår i disse områder.

Grafik over købet af champagneglas

Hummergaflen har sin storhedstid i december – hvis du er jyde

Danskerne er vilde med køkkenudstyr, og der købes udstyr til at løse helt specifikke udfordringer i køkkenet. Bl.a. den eksotiske hummergaffel, som med sin lange og smalle udformning er perfekt til at lirke hummerens kød fri af skallen. En gaffel for feinschmeckere, som Imerco imidlertid sælger masser af i december måned. Sammenlignet med resten af år 2015, lå salget af hummergafler indeks 367 i december 2015.

Det er især jyderne, som køber hummergafler. Hele 71% af Imercos salg af hummergafler sker i Jylland. På Fyn er de derimod ikke så begejstrede for den specielle gaffel. Fynboerne står for beskedne 5% af Imercos samlede salg af hummergafler.

Grafik over købet af hummergafler

Nytårstorsken skal serveres på et fiskefad – med mindre du er fynbo

Nytårstorsken er fast inventar på mange danskeres nytårsmenu og præsenteres oftest på et smukt fiskefad. I hvert fald hvis man ser på salget af fiskefade hos Imerco, som i december 2015 lå indeks 511. Især jyderne foretrækker en servering af nytårstorsken på et fiskefad. Halvdelen af Imercos salg af fiskefade i november og december sker i Jylland. Sjællænderne følger lige efter med 42%.

Grafik over købet af fiskefade

Det nye år fejres med kransekage og champagne

Ligesom salget af champagneglas, stiger salget af kagestandere markant fra oktober måned. Den søde kransekage skal serveres med ynde på en smuk kagestander og skylles ned med et glas champagne, når vi ønsker hinanden godt nytår kl. 00.00. Salget af kagestandere topper i december, hvor det lå indeks 368 i 2015. Det er igen jyderne, som lægger sig i spidsen i forhold til køb af kagestandere. Hele 54% af Imercos salg sker i Jylland, mens salget på Sjælland udgør 40%.

Grafik over købet af kagestandere

Omsætning af nytårsvarer i november og december

Jylland 56% | Sjælland og Øerne 36% | Fyn 8%

Salg af champagneglas i november og december