SHOP AMOK: SPAR 20% på ALT* til bordet, køkkenet og boligen. SHOP HER
  • Pressemeddelelser 2023
  • 2022 blev et tilfredsstillende år

2022 blev et tilfredsstillende år på trods af de markedsmæssige udfordringer, og Imerco er stærkt rustet til fremtiden.

Imerco, der er Danmarks største omnichannel butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør, offentliggør i dag årsresultatet for regnskabsåret 2022.

Hovedtallene er:
• Omsætningen er fastholdt i niveauet 1,5 mia. kr. på trods af krig i Ukraine og galoperende energipriser.

• Digitale transaktioner udgør 28% af omsætningen og fortsætter med at vokse med en stigende andel, der eksekveres gennem butikkerne.

• Driftsindtjeningen (EBITDA) er i 2022 realiseret med 206 mio. kr. og EBIT 35 mio.

• Resultat før skat er realiseret med et positivt resultat på 1,5 mio. kr.

• Resultatet, der er lavere end forventet ved årets start, anses for tilfredsstillende henset til de svære markedsvilkår for detailhandlen i 2022.

• Imercos egenkapital udgør 939 mio. kr., og egenkapitalandelen udgør 40%.

Udvikling i året
Det blev et anderledes år end forventet i starten af 2022. Regnskabsåret startede med høj vækst, men med Ruslands invasion af Ukraine, kraftigt stigende energipriser og fortsat stigende inflation faldt forbrugertilliden drastisk og ramte i efteråret 2022 det laveste niveau nogensinde. Imerco blev også ramt af kraftigt stigende kostpriser, der ikke fuldt ud kunne overvæltes på salgspriserne, stigende konkurrenceintensitet samt inflationære stigninger i stort set alle dele af virksomheden.

”I et marked, der var særdeles udfordrende, øgede Imerco sin markedsandel, og året sluttede meget positivt, hvor den helt afgørende julehandel udviste omsætnings- og indtjeningsvækst med den bedste omsætning nogensinde i december måned,” udtaler administrerende direktør Frederik Brønnum.

”Imerco investerer løbende i fremtiden, og 2022 bød på to meget store og skelsættende projekter, som sikrer, at Imerco er særdeles godt rustet til fremtiden. I maj 2022 startede vi automatisk pluk på Imercos centrallager. Projektet startede i efteråret 2021 og omfattede bygning af en Autostore lagerrobot til weblageret, samtidig med at der var produktion i samme lagerlokaler. Og i august 2022 gik det nye Imerco.dk i luften. Det var også et projekt, som havde været et år undervejs, da det ikke blot var et nyt website, men en helt ny digital forretningsplatform. De to projekter har haft stor betydning for kædens økonomi og fokus i det forgangne år, og vi kan glædeligt konstatere, at afkastet på investeringerne har været synlige allerede i 2022”, fortsætter Frederik Brønnum.

Imercos udbygger sin position igennem fortsat digital transformation.
Imerco har gennem mange år investeret massivt i udviklingen af Imerco til den førende omnichannel detailhandler i vores kategori. Uanset hvor og hvordan vores kunder foretrækker at handle, ønsker
Imerco at levere den bedste kundeoplevelse.

”Imerco arbejder benhårdt på at skabe et unikt samspil mellem fysiske butikker, webshop og sociale medier, hvor mere end hver anden kunde har Imerco som top of mind, når de skal handle i kategorien. Andelen af digital omsætning er igen i 2022 øget til nu at udgøre 28% af den samlede omsætning. Resultaterne skabes gennem digital markedsføring, en velfungerende online platform, en
logistikoperation, der sikrer hurtige leveringer til kunderne og et fintmasket butiksnet, hvor medarbejderne tager de nye løsninger helt ud til kunderne”, forklarer administrerende direktør Frederik Brønnum.

I 2023 vil Imerco investere yderligere i den digitale markedsføring, øge onlinesortimentet markant både i dybden og bredden, hvor der nu er mere end 24.000 produkter i sortimentet, samt fortsat investere og udvikle det fysiske butiksnetværk.

Forventninger til 2023
Administrerende direktør Frederik Brønnum udtaler: ”2022 sluttede stærkt og 2023 er begyndt positivt med den bedste januar nogensinde og flot vækst i både omsætning og indtjening. Vi forventer fortsat at øge vores markedsandel, omsætning og indtjeningsgrad. I en tid med historisk lav forbrugertillid,
stigende renter og høj inflation er forventningerne til fremtiden på kort sigt naturligvis forbundet med større usikkerhed, som vi imødegår med fortsat skarpt fokus på omkostningsstyring.”

For yderligere information, kontakt administrerende direktør Frederik Brønnum, tlf. 43201000