Imerco realiserer det bedste 12 måneders resultat nogensinde

Imerco A/S, et datterselskab i M. Goldschmidt Holding koncernen, realiserer vækst på 23% i driftsindtjeningen til 83 mio. kr. – det bedste 12 måneders resultat nogensinde.

Imerco A/S, Danmarks største detailkæde inden for salg af produkter til køkken og bord, offentliggør i dag årsresultat for kalenderåret 2015.

• Nettoomsætning steg til 1.094 mio.kr. En vækst på 62 mio. kr. sammenlignet med kalenderåret 2014. Organisk vækst på 5 % i 2015.

• Bruttoresultat steg til 505 mio.kr. En vækst på 21 mio. kr. sammenlignet med kalenderåret 2014.
  • Driftsindtjening (EBITDA) steg til 83 mio. kr. og EBITDA-marginalen steg til 7,5 %. EBITDA marginalen er forbedret med 6,6 %-point over de seneste 2 år.
  • Resultat før skat på 50 mio. kr. Resultat før skat forbedret med 76 mio. kr. over de seneste 2 år.
  • Egenkapitalen steg med 41 mio. kr. til 805 mio. kr.

Administrerende direktør Frederik Brønnum: ”Vi lagde en ny strategi for Imerco tilbage i 2013, som vi løbende har tilpasset og undervejs foretaget de fornødne ændringer med det klare mål at øge bruttoavancen, reducere omkostningerne og udvikle kæden. Vi har investeret massivt i IT, online og de fysiske butikker. Vi har tilpasset vores sortiment, hvor en større fokus på egne varer kombineret med de mest attraktive mærkevarer har været afgørende. Alt dette har resulteret i en markant forbedret indtjeningsevne, og de bærende elementer i vores strategi er fundamentet for en accelereret vækst i omsætning og indtjening de kommende år.”

Økonomidirektør Thomas Colding-Jørgensen: ”Som den største isenkræmmerkæde i Danmark skal vi også være den mest omkostningseffektive. Vi skal kunne udnytte vores størrelse til at skabe den mest effektive indkøbsfunktion, logistik-setup, og e-handelsplatform, samt sikre omkostningseffektive supportfunktioner. Gennem eget centrallager har Imerco tillige muligheder som andre inden for specialvarehandlen med isenkram ikke har, bl.a. for egen sourcing af varer direkte fra producenten, indkøb af større varepartier og en mere effektiv distribution.”

Administrerende direktør Frederik Brønnum: ”Imerco vil fortsat styrke og udbygge sin position på det danske marked. Dette vil ske ved investeringer i nye butikker, investeringer i optimering af det eksisterende landsdækkende butiksnet, i egne varer, og i teknologi herunder Imercos online aktiviteter og kundeklubben Imerco+. I 2015 blev det største uddannelsesprogram for vores butikschefer igangsat, og det fortsætter i 2016. I efteråret 2015 åbnede Imerco en svensk webshop - www.imerco.se - og vi overvejer også at åbne fysiske butikker i første omgang i Sverige.”

Frederik Brønnum: Vi ønsker hele tiden at forny os, og primo februar 2016 blev yderligere et private brand introduceret – Cathrineholm of Norway - som Imerco har erhvervet rettighederne til. Norske Cathrineholm er især kendt for de ikoniske emaljeskåle designet af den internationalt anerkendte norske designer, Grete Prytz Kittelsen. Vi tror på, at dette kan bidrage til yderligere i vækst i Skandinavien.”

Administrerende direktør Frederik Brønnum, telefon 43 20 10 00

Imerco A/S er Danmarks største isenkramkæde med 150 butikker fordelt over hele landet og en årlig butiksomsætning inklusiv moms på ca. 1,4 mia. kr. Derudover driver Imerco en af Danmarks største kundeklubber, Imerco+, med mere end 1 mio. medlemmer, samt 2 webshops, imerco.dk og imerco.se, der er i rivende udvikling.