Danskerne har stemt! Sådan fordeles pengene fra auktion på rumrejsende designikoner

Den 2. september 2015 blev Danmarks første astronaut, Andreas Mogensen, sendt ud i rummet. Med sig havde han to danske designikoner sponsoreret af Imerco. De to designikoner blev tidligere på måneden solgt på auktion og indbragte tilsammen 40.000 kr. Imercos kunder har nu bestemt, hvordan pengene skal fordeles mellem tre velgørende organisationer.

Imercos kunder har stemt

Designikonernes rumrejse kommer tre velgørende organisationer til gavn. Imerco har nemlig afholdt en afstemning på kædens Facebookside, hvor det har været op til kunderne at stemme om, hvordan de 40.000 kr. fra auktionen skulle fordeles. Det var på forhånd givet, at pengene skulle fordeles mellem Børnecancerfonden, Dyrenes Beskyttelse og Børns vilkår.

Resultat af afstemning

Imercos kunder har haft mulighed for at stemme på deres favorit organisation i en uge. Afstemningen har resulteret i, at Dyrenes Beskyttelse får 19.606 kr., Børnecancerfonden 14.778 kr. og Børns vilkår 5.617 kr.

”Vi er glade for at kunne glæde flere organisationer med pengene fra auktionen. Det har hele tiden været formålet med dette sponsorat at glæde nogle af dem, som har allermest brug for det. Og vi har ladet det være op til vores kunder at stemme om, hvem der har allermest brug for hjælp”, fortæller adm. direktør Frederik Brønnum.

”Vi har med spænding fulgt med i buddene på auktionen, og det var en stor lettelse for os, da det samlede hammerslag til sidst lød på 40.000 kr. Netop fordi beløbet ubeskåret går til velgørenhed, og vi selvfølgelig gerne vil bidrage med så stort et beløb som muligt”, afslutter Frederik Brønnum.

Glæde blandt de tre velgørende organisationer

Hos Dyrenes Beskyttelse, Børnecancerfonden og Børns vilkår er man glade for at være blandt de tre organisationer, som Imerco har valgt at støtte op om.

Tina Engberg, fundraisingchef hos Dyrenes Beskyttelse: ”Tak for den fine donation fra Imercos kunder. Vi er taknemmelige for, at så mange har valgt, at de danske designikoner skal være med til at skabe god dyrevelfærd for danske dyr.”

Marianne Benzon Nielsen, direktør i Børnecancerfonden: ”Vi er utroligt glade for, at Imerco har valgt at bortauktionere de to designikoner til fordel for kræftsyge børn. Som privat fond er vi afhængige af mennesker med hjertet på rette sted, for vi kan kun gøre godt med de midler, som vi får fra andre. Og der er brug for midlerne. 200 børn og unge får hvert år kræft i Danmark, og selv om fire ud af fem overlever, har halvdelen varige skader efter behandlingsforløbet. Vi er derfor glade for den fine donation fra auktionen, som skal bruges til forskning i børnekræft, så alle børn forhåbentlig en dag overlever kræft.”

Elisabeth Ringgaard, virksomhedsansvarlig i Børns vilkår: ”Vi takker mange gange for donationen fra Imerco, som vil gå til arbejdet på BørneTelefonen hos Børns vilkår. BørneTelefonen har tusindvis af samtaler med børn, som fortæller det, de ikke kan tale med andre om. Arbejdet på BørneTelefonen styrker børns rettigheder og børns tro på sig selv, og sikrer at alle børn har mindst én, som lytter og hjælper. Det kan vi kun gøre med støtte fra private, fonde og virksomheder som Imerco.”

Kay Bojesens Fanebærer blev solgt for 18.000 kr.

Roligan Hoptimisten blev solgt for 22.000 kr.

Kay Bojesens Fanebærer og Roligan Hoptimisten blev solgt med et certifikat, der dokumenterer deres rumrejse

6.555 personer afgav deres stemme på Imercos Facebookside

Afstemningen sluttede onsdag den 16. november kl. 12