Cathrineholm og Grete Prytz Kittelsen

Danmarks førende isenkræmmerkæde, Imerco, relancerer de ikoniske emaljeskåle fra norske Cathrineholm designet af den internationalt anerkendte norske designer, Grete Prytz Kittelsen.

I april 2016 lancerer Imerco endnu et designbrand eksklusivt i egne butikker. Det er de emaljerede skåle fra Cathrineholm, der i 1960erne forvandlede køkkenbordet fra en kedelig grå eminence til en elegant og farverig vært for bordets glæder; ikke mindst i Skandinavien og USA.

Bag den massive emaljesucces stod guldsmed, emaljekunstner og Skandinaviens uofficielle designdronning, Grete Prytz Kittelsen. Den norske designers designforståelse og nytænkning prægede norsk brugskunst og designhistorie stærkt i perioden 1945-65. De emaljerede fade, skåle og kasseroller, hun skabte for jernværket Cathrineholm, er ophøjet til designikoner og eftertragtede samleobjekter i dag.

Imerco lancerer i første omgang Stripes Collection fra Cathrineholm omfattende fem skåle i forskellige størrelser og fire forskellige farver.

Hverdagsheltinden med en emaljeske i munden

Grete Prytz Kittelsen (1917-2010) var femte generation i en af Norges mest anerkendte og toneangivende guldsmededynastier, Tostrup.

Grete Prytz Kittelsen bar på en arv af eksklusivitet, finesse og rigdom, men de emaljerede køkkenting fra Cathrineholm var hendes vision om at demokratisere æstetikken og skabe smukt hverdagsdesign tilgængeligt for alle.

Cathrineholm

Det var den driftige og innovative forretningsfører på jernværket, Cathrineholm, Gunnar Klein, som kontaktede Grete Prytz Kittelsen i 1954 vedrørende et samarbejde. Værkets omlægning fra grovproduktion i jern til finproduktion i stål og emalje blev hurtigt en kæmpemæssig succes i samarbejdet med Grete Prytz Kittelsen.

Det internationale højdepunkt for samarbejdet mellem Cathrineholm og Grete Prytz Kittelsen var, da flere af produkterne fra Cathrineholm vandt guldprisen ved Triennalen i Milano i 1957.

Den nye kollektion af emaljeskåle fra Cathrineholm fås i følgende størrelser med tilhørende priser:

14 cm kr. 199,95
18 cm kr. 299,95
20 cm kr. 399,95
24 cm kr. 499,95
30 cm kr. 599,95

Cathrineholm Stripes Collection lanceres i farverne grøn, sort, blå og rød og sælges fra 1. april 2016.

Imerco A/S er Danmarks største isenkramkæde med 150 butikker fordelt over hele landet og en årlig butiksomsætning inklusiv moms på ca. 1,3 mia. kr. Derudover driver Imerco en af Danmarks største kundeklubber, Imerco+, med mere end en mio. medlemmer, samt en webshop, imerco.dk, som er i rivende udvikling.

Imerco blev etableret helt tilbage i 1928 og fyldte således 85 år i 2013. Imerco blev i 2007 omdannet til kapitalkæde, hvor Mikael Goldschmidt nu er hovedaktionær. I dag udmærker Imerco sig ved at være Danmarks førende butikskæde med det største udvalg af varer og brands inden for køkken og bord. Imercos mission er at give kunderne ’Appetit på livet’. Imerco er et datterselskab i M. Goldschmidt Holding-koncernen.

Adm. direktør Frederik Oluf Brønnum: tlf. 4320 1000
Marketing- og kommunikationschef Mette Willingshøj: tlf. 4320 1000