Backgrounder: Cathrineholm og Grete Prytz Kittelsen

Danmarks førende isenkræmmerkæde, Imerco, har erhvervet sig rettighederne til en af Norges største designsucceser igennem tiden og relancerer nu de karakteristiske emaljeskåle fra Cathrineholm, som i 1960erne fandt vej til tusindvis af hjem, specielt i Skandinavien og USA.

Bag den massive emaljesucces stod guldsmed, emaljekunster og designer, Grete Prytz Kittelsen (1917-2010), som blev født ind i en af Norges mest anerkendte og toneangivende guldsmededynastier, Tostrup. Grete Prytz Kittelsen var 5. generation. Det viste sig allerede i en tidlig alder, at Grete Prytz Kittelsen havde arvet sin far og farfars designmæssige forståelse og nytænkning, og specielt hendes arbejde med emalje regnes blandt Norges fornemmeste og har præget norsk brugskunst og designhistorie i perioden 1945-65 til i dag. De emaljerede fade, skåle og kasseroller, Grete Prytz Kittelsen skabte for jernværket Cathrineholm, er i dag designikoner og eftertragtede samleobjekter.

Samarbejdet med Cathrineholm

Den progressive, kvindelige kunstner imponerede langt ud over de norske grænser. Blandt andet ved Triennalen i Milano i 1954, hvor anmeldere og presse stod i kø for at rose hendes designs.
Dette lagde man mærke til hjemme i Norge hos jernværket Cathrineholm, som kort tid efter triumfen i Milano kontaktede den unge designer. De indledte herefter det samarbejde, som skulle få stor betydning for hendes karriere.

Cathrineholm, udenfor Halden i det sydlige Norge, blev grundlagt som jernværk i 1829. Værket lavede søm, skibskæder og støbegods i tillæg til badekar og jordbrugsredskaber. I 1907 kom emaljeværket, som udviklede emalje på rustfrit stål. Fabrikken sad på en perfekt kundskab for Grete Prytz Kittelsen, som ubesværet bevægede sig over fra emalje på sølv til emalje på stål. Cathrineholm samarbejdede med Grete Prytz Kittelsen gennem 50’erne og 60’erne.

Hverdagens heltinde

Grete Prytz Kittelsen var en rebel mod de ekskluderende, snobbede, privilegerede og velstående rige. Grete Prytz Kittelsen var til og med en del af den norske modstandsbevægelse under 2. verdenskrig og måtte derfor flygte til Sverige i 1943. Hun dyrkede idealet om høj kvalitet til rimeligst mulig pris. De emaljerede køkkenting fra Cathrineholm var for Grete Prytz Kittelsen visionen om at skabe smukt hverdagsdesign tilgængelig for alle. Til at begynde med var hendes designs mere forbeholdt en lille elite, men med produkterne i emaljeret jern og stål fra Cathrineholm, blev visionen mulig. Det internationale højdepunkt for samarbejdet var, da flere af produkterne fra Cathrineholm vandt guldprisen ved Triennalen i Milano i 1957.

Født med en emaljeske i munden

Grete Prytz Kittelsen blev født i 1917 ind i en kreativ og kunstnerisk familie gennem generationer og giftede sig i 1945 med den anerkendte norske arkitekt, Arne Korsmo. Ægteparret havde et stærkt kunstnerisk samarbejde, indtil de i 1960 blev skilt. De rejste sammen til USA i 1949-50, hvor Grete Prytz Kittelsen studerede ved Institute of Design i Chicago. Her blev hun gode venner med mange af datidens helt store arkitekt- og designernavne som Ray og Charles Eames, Mies Van De Rohe og Alvar Aalto. Men en af parrets allernærmeste venner var den verdensberømte danske arkitekt, Jørn Utzon og dennes kone, Lis, med hvem det norske designerpar var på flere studierejser. Jørn Utzon har blandt andet udtalt om Grete Prytz Kittelsen: ”Hun er én af det 20. århundredes mest originale og teknisk dygtigste designere i Skandinavien.”

Flere medier har igennem tiden udråbt Grete Prytz Kittelsen som Skandinaviens designdronning.

Også i USA, hvor Grete Prytz Kittelsen studerede i sine unge år, blev hun en etableret og meget velanset designer. Amerikanske Vogue har blandt andet i et portræt beskrevet hende som stilikon og med ordene ”One of the greatest Norwegian designers, famous internationally for her beautiful enamels”.

I 2004 relancerede Grete Prytz Kittelsen den såkaldte Kina-kollektion bestående af to små emaljeskåle og et fad i tre forskellige farver. Lanceringen skete i det daværende Norway Says’ designstudie. Produktionen af denne kollektion ophørte i 2006. Siden da har der ikke været nogen produktion af Grete Prytz Kittelsens designs.

Grete Prytz Kittelsen døde i 2010 i en alder af 93 år. Hun døde i sit hjem designet af hendes tidligere mand og arkitekt Arne Korsmo på Planetvejen i Oslo. Et hus præget af funktion og minimalisme; visionært med skydedøre i glas og konstruktioner i stål.

Grete Prytz Kittelsens designs fra Cathrineholm lever nu videre, når Imerco relancerer den første kollektion, Stripes Collection, i april som den første af flere kollektioner fra Cathrineholm.

Imerco A/S er Danmarks største isenkramkæde med 150 butikker fordelt over hele landet og en årlig butiksomsætning inklusiv moms på ca. 1,3 mia. kr. Derudover driver Imerco en af Danmarks største kundeklubber, Imerco+, med mere end en mio. medlemmer, samt en webshop, imerco.dk, som er i rivende udvikling.

Imerco blev etableret helt tilbage i 1928 og fyldte således 85 år i 2013. Imerco blev i 2007 omdannet til kapitalkæde, hvor Mikael Goldschmidt nu er hovedaktionær. I dag udmærker Imerco sig ved at være Danmarks førende butikskæde med det største udvalg af varer og brands inden for køkken og bord. Imercos mission er at give kunderne ’Appetit på livet’. Imerco er et datterselskab i M. Goldschmidt Holding-koncernen.

Adm. direktør Frederik Oluf Brønnum: tlf. 4320 1000
Marketing- og kommunikationschef Mette Willingshøj: tlf. 4320 1000