Checkmark Neg NY

Klik & hent

Checkmark Neg NY

Byt i 1 år

Checkmark Neg NY

Prismatch

Lune og lyse tider er i vente, så gør havemøblerne og grillen klar. SE UDVALGET HER
  • Hjem
  • Om Imerco
  • Presse
  • Pressemeddelelser 2021
  • Imerco er i eksplosiv vækst

Imerco er i eksplosiv vækst og har i 2020 forbedret resultat før skat med mere end 100 mio. kr.

Imerco, Danmarks og Skandinaviens største omnichannel butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør, offentliggør i dag årsresultat for regnskabsåret 2020. Hovedtallene er:

  • Omsætningen er øget med 140 mio. kr. til 1.493 mio. kr. med vækst i sammenlignelige butikker gennem hele året og med en markant salgsvækst på Imerco.dk med mere end 80%.

  • Digitale salgstransaktioner er i regnskabsåret øget til 25% af alle transaktioner.

  • Bruttoresultatet er øget med 65 mio. kr. til 667 mio. kr., og bruttoavancen er øget med 0,2%-point til 44,6%

  • Arbejdskapitalen er forbedret med 156 mio. kr., primært grundet øget omsætningshastighed på et mere kurant varelager.

  • Omkostningerne er reduceret til 29,3% af omsætningen sammenlignet med 33,2% i 2019. Det er et resultat af tidligere års omkostningsoptimeringer heri inkluderet afvikling af ikke rentable butikker.

  • Driftsindtjeningen (EBITDA) er øget med 77 mio. kr. til 229 mio. kr.

  • Resultat før skat er forbedret med 102 mio. kr. til 26 mio. kr., og er højere end de senest oplyste forventninger.

  • Imercos egenkapital udgør 882 mio. kr.

Udvikling i året
2020 har været præget af Covid-19 med restriktioner og tvangslukninger af centerbutikker to måneder i foråret og igen midt i den helt afgørende julehandel. På trods heraf har Imerco realiseret markant omsætningsvækst i både de fysiske butikker og online. Investeringerne i digitalisering af forretningen viste deres værdi i 2020.

”Forbruget i 2020 har været positivt præget af, at vores kunder har opholdt sig i deres hjem samt den fremskudte udbetaling af feriemidler,” udtaler administrerende direktør Frederik Brønnum. ”Samtidig var Imerco klar til at udnytte den positive udvikling i forbruget i kraft af de tidligere års store IT-investeringer kombineret med øget digital markedsføring, sortimentsudvidelser på Imerco.dk, nye omnichannelservices og forbedringer af både produktivitet og kapacitet på web-lager. Det har resulteret i en salgsvækst på Imerco.dk med mere end 80% samt reduceret omkostningsforbruget til 29,3% og givet højere effektivitet,” fortsætter Frederik Brønnum.

Imercos digitale transformation viser stærke resultater
Imerco har de seneste 5 år investeret kraftigt i etablering af Imerco som en moderne omnichannel detailhandler. I 2020 blev andelen af digitale salgstransaktioner fordoblet til 25% af alle transaktioner, hvilket understreger Imercos markedslederskab.

”I foråret 2020 blev Klik & Hent lanceret, som giver kunderne mulighed for at bestille en vare på Imerco.dk og afhente den i deres foretrukne Imerco-butik med valgfri betaling i butikken eller online samt afhentning helt ned til 2 timer efter bestilling, hvis butikken har varen på lager”, fortæller Frederik Brønnum.

I 2021 forventes Imerco at lancere endnu flere services til glæde for kunderne med formålet at give kunderne en sømløs oplevelse af den samme kvalitet og service, uanset hvordan man handler.

Forventninger til 2021
Administrerende direktør Frederik Brønnum udtaler: ”Omsætningen i starten af 2021 har været påvirket af tvangslukkede butikker, men vi oplever en enorm vækst på Imerco.dk, hvor vi realiserer over indeks 350, og efter genåbningen af strøgbutikkerne ser vi ligeledes en stor fremgang. Vi har fortsat en stor tro på at komme godt igennem 2021 og fastholder vores forventninger til året. Vi er ikke i tvivl om, at vi gør alle de rigtige ting med et stålsat fokus på omnichannel og ikke mindst vores kunder i centrum.”

Ejer og bestyrelsesformand Mikael Goldschmidt udtaler, ”Det er en stor glæde at se, at den langsigtede strategi for Imerco virker som forudset; vi har gennem de senere år investeret massivt i at udvikle samspillet mellem vort omnichannel koncept og de fysiske butikker, og det er dette, der medfører, at vi har styrket vores markedsledende position yderligere.”

For yderligere information, kontakt:

  • Ejer og bestyrelsesformand Mikael Goldschmidt, tlf. 33 63 09 00
  • Administrerende direktør Frederik Brønnum, tlf. 43 20 10 00