Klik & hent

Byt i 1 år

Prismatch

Lune og lyse tider er i vente, så gør havemøblerne og grillen klar. SE UDVALGET HER
  • Hjem
  • Om Imerco
  • Presse
  • Pressemeddelelser 2020
  • Imerco AS forbedrer driftsindtjeningen

Imerco A/S forbedrer driftsindtjeningen med 36 mio. kr. til +147 mio. kr.

Imerco A/S, Danmark og Skandinaviens største butikskæde inden for køkkenudstyr, borddækning, gaver og boligtilbehør, offentliggør i dag årsresultat for regnskabsåret 2019. Hovedtallene er:

• Butikker med urentabel omsætning er lukket, hvilket har haft en negativ effekt på butikkernes omsætning.

• Omsætningen er således reduceret med 39 mio. kr. til 1.354 mio. kr. med vækst i sammenlignelige butikker fra 2. kvartal 2019 og året ud.

• Markant salgsvækst online på +30% mod året før.

• Arbejdskapitalen er forbedret og omkostningerne reduceret.

• Driftsindtjeningen EBITDA er øget med 36 mio. kr. til 147 mio. kr.

• Resultat før skat er forbedret med 41 mio. kr. og årets resultat med 33 mio. kr. til -56 mio. kr., hvilket viser en markant fremgang.

• Imerco er kommet stærkt igennem Coronakrisen og forventer også at forbedre resultat før skat betydeligt i 2020. Alt afhængig af udviklingen resten af året, er målet om igen at få overskud på bundlinjen indenfor rækkevidde.

• Egenkapitalen andrager 986 mio. kr.

Udvikling i året
Imerco har i regnskabsåret tilpasset butiksnettet og sammenlagt et antal butikker med urentabel omsætning, hvilket har haft en negativ effekt på omsætningen, der således er reduceret med 39 mio. kr. til 1.354 mio. kr.

Efter et svært 1. kvartal 2019, realiserede Imerco vækst fra 2. til 4. kvartal 2019 i sammenlignelige butikker. Imercos digitale omsætning er også en drivkraft i væksten og er vokset over 30% i 2019.
Omkostningerne er ligeledes reduceret kraftigt, hvilket har betydning for resultat-fremgangen i 2019, men en væsentlig del af tilpasningen får først fuldt effekt i 2020.

Ejer og bestyrelsesformand Mikael Goldschmidt udtaler, ”Jeg støtter op om den ekspansive og langsigtede strategi. Vi vil fastholde en offensiv kurs og fortsætte vores investeringer i at udvikle kæden og styrke vores position som Skandinaviens største indenfor vores branche, til glæde for vores kunder.”

Imercos digitale transformation på skinner
Imerco vurderer, at nøglen til fremtidens detailhandel ligger i den rigtige balance og samspil mellem fysiske butikker og online-shopping.

Imerco er markedsleder i at skabe et unikt samspil mellem fysiske butikker, webshop og sociale medier, hvor koncernen, som ingen anden i branchen, kan
byde kunderne velkomne med god rådgivning, endnu bedre service, endnu flere produkter og endnu mere konkurrencedygtige priser, til glæde for kunderne.

Imerco har investeret i to OMNI-kanal services. Dels Klik-og Reserver, hvor kunder, der søger online, kan reservere varer i Imercos fysiske butikker, så de ligger klar til afhentning inden for 1 time efter reservationen. Dels Klik-og-Hent, der lanceres først på sommeren, hvor kunder, der handler online, 1-2 dage efter købet kan afhente deres ordre i kundens foretrukne Imerco butik,” fortæller administrerende direktør Frederik Brønnum.

Imerco vil i 2020 høste fra tidligere investeringer som f.eks. Klik-og-Reserver, drop-shipment mv., og samtidig igen investere et tocifret millionbeløb i den digitale transformation og dermed fortsætte en fokuseret udviklingsplan for Imerco som omni-retailer.

Imerco er kommet godt fra start i 2020
Frederik Brønnum udtaler, ”Imerco kom rigtig godt fra start i 2020 og realiserede efter de to første måneder LFL-vækst på mere end 12% i fysisk butik og online samt en resultatfremgang før skat på ca. 10 mio. kr. Resultaterne af de igangsatte tiltag har været synlige gennem hele 2019 og er fortsat ind i marts 2020. Den digitale forretning fortsætter sin vækst, ligesom sammenlignelige butikkers omsætning er øget. Bruttoavancen er øget markant, omkostningerne er reduceret, og driftsindtjeningen er som følge deraf forbedret.”

2020 forventes imidlertid at blive negativt påvirket som følge af Covid-19 udbruddet. Det er endnu for tidligt at udtale sig om, hvor store de negative konsekven-ser bliver for selskabets forventninger. Effekten afhænger blandt andet af, hvordan de 50 butikker, der ligger i et tvangslukket butikscenter, udvikler sig efter genåbningen af centrene og den efterfølgende effekt på detailhandlen og forbrugsmønstret.

Administrerende direktør Frederik Brønnum fortsætter, ”Mandag d. 11. maj fik vi lov til at genåbne vores centerbutikker. Maj MTD realiserer vi indeks 107 på hele kæden, og det er inkl. 9 salgsdage i maj med tvangslukkede store butikker. Online eksploderer fortsat med indeks 154 mod budget og 197 mod sidste år. Centerbutikkerne har siden genåbningen realiseret indeks 125 og øvrige 128 mod budget.”

Vi er optimistiske for fremtiden. Vi har et stærkt ejerskab i ryggen, hvilket er altafgørende samt gode leverandører. Vi tror på, at vi kan komme godt ud af et meget specielt år”, afslutter Frederik Brønnum.

For yderligere information, kontakt:

• Ejer og bestyrelsesformand Mikael Goldschmidt, M. Goldschmidt Holding A/S, tlf. 33 63 09 00
  • Administrerende direktør Frederik Brønnum, Imerco A/S, tlf. 43 20 10 00